Trafiekcijfers februari 2012

 

Vergelijking tussen de periode Feb 2011 en 2012

2011
2012
Verschil
Commercieel:
212
202
-4,7%

 

 
2011
2012
Verschil
Bewegingen: 2.435 2.110 -13,3%
Passagiers: 9.388 9.153 -2,5%
Vracht/ton: 5.567 4.094 -26,5%

 

Vergelijking tussen de periode Jan - Feb 2011 en 2012

2011
2012
Verschil
Commercieel:
453
396
-12,6%

 

 
2011
2012
Verschil
Bewegingen: 4.886 4.245 -13,1%
Passagiers: 16.805 15.863 -5,6%
Vracht/ton: 11.735 9.143 -22,1%

 

Commentaar:

WE HEBBEN ER TIJDIG VOOR GEWAARSCHUWD!

Zoals uit onze eigen vaststellingen reeds te verwachten was, zet de negatieve spiraal zich verder.

De officiële gegevens tonen duidelijk aan, dat de toestand heel ernstig is.

- Het totaal aantal bewegingen daalde met 13,3 %. Gezien onze vaststellingen een kleine 5 % vermindering van het aantal commerciële vluchten vertonen, moeten we de grootste daling vnl. zoeken bij de kleine luchtvaart.

- Het aantal vervoerde passagiers daalde met 2,5 %. Wellicht ligt de oorzaak vooral bij het feit dat Jetairfly totnogtoe nog steeds met de "kleinere" Boeing 737-700 blijft vliegen. Hierdoor worden ca 40 zitplaatsen per vlucht minder aangeboden dan in dezelfde periode in 2011.

- Het drama spitst zich nog steeds toe op de vracht. Met een daling van 26,5 % van de vrachtcijfers heeft het Vlaams Gewest niks om fier over te zijn.
 Toch ligt men  er op het Vlaams ministerie van Verkeer niet wakker van: men blijft aan het slakkentempo werken inzake de nieuwe beheerstructuur.

Conclusie: de Vlaamse politici hebben noch belangstelling voor, noch kennis van de luchtvaartsector.